I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

tisdag 11 oktober 2011

Vad är ord?

Tre av mina favoritord! Riktiga Lejon-ord!
Vad är ord om man inte menar dem? Om man inte håller sitt ord varför lova? Vi talar om tomma ord utan mening eller nytta men vackra ord som ingen står för, är lika illa. Alla dessa tjusiga formuleringar som duperar och manipulerar, som ingen substans har alls, står högt uppe i halsen. Löften som sprids som maskrosfrön i vinden är lika pålitligt som att hålla sig fast i grässtråt när det stormar. Ord som bryts kan såra lika mycket som att slita hjärtat ur en kropp. Att tala är silver men att tiga är guld. Var rädd om det sagda ordet, det kan ligga kvar och göra ont länge! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar