I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 10 oktober 2011

Kriser!

Livet är fyllt av kriser. Små kriser, stora kriser, ekonomiska kriser, livskriser mm mm. En del är rena i-landsproblem och andra är faktiskt livsomvälvande. En liten kris kan bli en stor kris om den inte stävjas i sin linda. Från stor kris till livskris är kanske inte steget särskilt långt. Att drabbas av en svår sjukdom eller mista en nära och kär är livskriser vi inte vill prövas med. En gång fick jag lära mig att negativa krislösningar kan ge ärr för livet men att positiva krislösningar är utvecklande och ger erfarenheter man kan dra nytta av. Hursomhelst är det nog ingen, som till syvens och sistens kan undvika kriserna, Förr eller senare drabbas vi av dem och det gäller att se dem för vad de är. Förlorar du någon, tillåt dig att sörja. Drabbas du av svår sjukdom eller om någon dig nära drabbas, njut av den tid som går att njuta. Beror din kris på åldern så är det ju skönt att veta att den alltid förändras. Har du 40-årskris så fyller du ju snart 50. Skämt åsido, en bagatellartad kris för någon kan vara en livskris för någon annan och en del blir stärkta av de livsomvälvande och andra går under. Ibland kan det vara skönt att krisa, i alla fall efteråt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar