I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

tisdag 25 oktober 2011

På begäran!

Enligt önskan så delar jag med mig av söndagens kulinariska rätt.

ÄLGFÄRSGRYTA
8 pers

1 kg älgfärs
2 pkt bacon
3 gula lökar, hackade
5 medelstora morötter i skivor
4 dl grönsaksbuljong
2 msk sojasås
2 dl riven Västerbottenost

salt och vitpeppar
finhackad persilja

Klipp bacon i strimlor och knaperstek det. Lägg det på hushållspapper så att fettet sugs upp. Fräs löken mjukt i smör eller margarin. Tillsätt älgfärsen och fräs under omrörning tills den är grynig. Blanda i morötterna, buljongen och sojasås. Koka grytan på svag värme tills morötterna är knappt mjuka. Tillsätt riven ost. Koka upp under omrörning. Smaka av med salt och nymalen peppar. Strö över bacon och persilja.

SERVERA MED: Nykokt potatis


SMAKLIG MÅLTID!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar