I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 20 oktober 2011

Jag vill ha!

Visuellt, åskådligt, tydliggörande, relaterat till erfarenhet mm mm. Allt detta och mer därtill är nära förknippat med undervisningen och lärandet med yngre barn. Här grundlägger vi förståelsen och ger eleverna plattformar att utgå från vid påbyggande av vidare, bredare och djupare kunskap. Vi som jobbar med dessa barn vet hur många olika sätt dessa små har att ta till sig sin kunskap på och hur beroende de är av oss pedagoger, hur vi bemöter och möter dem. Vi trollar och trixar, skapar och dramatiserar allt för att nå fram till så många som möjligt på ett så lustfyllt sätt som möjligt. Därute i vida världen finns hjälpmedel som vi bara får drömma och fantisera om. Med fyra färger försöker jag trolla fram bilder på min Whiteboard för att fånga och visualisera alltmedan det är tekniskt möjligt att i stort sett plocka fram vilken bild som helst och vända, vrida och förtydliga om jag bara hade en SMARTBOARD. Jag vill ha och jag vill ha den NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar