I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 25 februari 2012

Minnena kommer så ofta till mig...




Hanna - min själsfrände!
Ibland kan vi behöva öppna locket till vår "Nostalgiask" eller glänta en aning på "Barndomens port". Där innanför möter oss en skattgömma som är vår egen men som vi såklart kan dela med andra. Jag menar förstås alla dessa minnen som vi ständigt bär med oss men som vi bara plockar fram ibland. Häromdagen var jag och Kickungen hos Mor och Far. Det var en så'n där lång, skön, mysig dag som började med en långpromenad i vårluften och avslutades med en långpromenad i en behaglig förvårafton. Däremellan var vi och blev ompysslade med mat och fika. När vi satt i soffan, lite dästa efter maten, kom Mormor med låda efter låda med gamla fotografier. Där fanns foton på mig från när jag var liten, bilder på Mormor som barn och ung och framförallt bilder från ytterligare generationer bakåt. Min Mormor och Morfar i ungdomens da'r, Hanna (min mammas farmor) som ung och vacker mfl mfl. Fotografierna öppnade porten till massor med minnen. Vi mindes, skrattade, grät en skvätt och stunden tillsammans blev ett minne som vi tar fram en annan gång. Hursomhelst så fick jag massor med inspiration att skriva och förmedla dessa minnen, så räkna med att denna blogg kommer, då och då, att ta er med på en nostalgitripp. En minnenas resa genom tid och rum, generation efter generation och en känslomässig berg- och dalbana. Kanske kan det återuppväcka minnen hos någon annan och kanske kan det bli en skattgömma för någon mer än mig själv.

Min älskade Mormor & Morfar,
två av de människor som betytt mest för mig i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar