I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

tisdag 28 februari 2012

Fördärvat lagom!

Just nu är huvudet fyllt av pedagogiska uttryck eller kanske mer intryck. I alla fall känns det som om något är intryckt innanför pannbenet. Hellre det än uttryckt ur, förstås! Hur som helst är det fullt därinne av IUP:er, LPP:er, omdömen, åtgärdsprogram mm mm. Formuleringar som är tolkningsbara om man vill men bara om man har lust att dränera sin energi på dem. Acceptera eller ifrågasätta, det är frågan. När ska vi göra vad och hur ska vi göra och när? Släppa taget om det gamla, trygga, invanda eller vandra i samma, nötta spår och göra "som vi alltid har gjort" eller snarare inte gjort. Se utmaningarna som en utveckling eller inveckla och förpuppa sig och stanna därvid. Ta en sak i taget, använda verktygen som ett hjälpmedel eller försöka skruva med hammaren och gnälla: "det går aldrig". Se allt med vidvinkel och blixtrande skärpa eller kika genom hålet och se bara ett nattsvart mörker. För positiv, för negativ eller kanske helt enkelt bara så fördärvat lagom. Jag vet vad jag vill och hoppas att någon vill lösa biljett och följa med på färden. Vart den bär och om vi överhuvutaget kommer fram är oväsentligt, det är själva resan som visar vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar