I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 7 januari 2012

Respons!

Om jag slår upp ordet respons så kan jag utläsa att det betyder svar, gensvar eller reaktion. Att inte få någon respons betyder såklart det motsatta, alltså att svar och reaktioner uteblir. Alla människor behöver bli bekräftade och få respons. Leendet är den enklaste form av respons att ge. Trevande, självklara, öppna, varma, igenkännande, smittande leenden, alla är till för ett möte, en respons. Leenden smittar och bekräftar.

Själv gläds jag åt att höra att människor läser de ord jag skriver och att de citerar något av det. Det värmer mig när jag hör någon, i förbigående, säga: "Ja, jag läste det på din blogg!". Att få veta att någon bryr sig, tar sig tid att läsa och kanske det viktigaste; de gör det för att de själva vill och är intresserade, ger den bekräftelse som jag behöver för att fortsätta skriva. Det är väl det som kallas respons. Även om jag, i mångt och mycket, skriver för min egen skull så ger det ändå en kick att veta att någon annan läser och, till och med, uppskattar det. Min skrivklåda blir stillad och responsen/bekräftelsen får jag på köpet. Detta får mig att le och jag hoppas att jag smittar någon med mitt leende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar