I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 9 januari 2012

Mindfulness!

Visst är det ett vackert ord! Mindfulness! Det är ett sån't ord man vill se skrivet i vacker, sirlig skrivstil. Mindfulness! Vad står nu detta vackra, inlånade ord för? Är innebörden lika förtjusande och behagligt som ordet i sig? Det handlar om sinnesnärvaro, att vara här och nu, till fullo medveten. Att vi i varje ögonblick är närvarande, styrande våra egna tankar, känslor och kropp och tar kontroll över nuet. På så vis kan vi också ta kontroll över våra liv. Det är inte bara ett vackert ord utan dess betydelse är också av betydelse. I en tillvaro där stress, krav och prestationsångest är vardagsmat är detta ett ord att ta till sig, lära sig av och framförallt praktisera. Mindfulness - ett sätt att skapa lugn och sinnesnärvaro, som i sin tur, medför att du känner dig mer avslappnad och fokuserad. Låter det för enkelt? Kanske, men jag tror att vi, genom att vara närvarande - här och nu - kan njuta mer av livet. För livet är här och nu, inte sedan eller nyss, utan helt enkelt NU.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar