I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 20 februari 2014

Pratfika!

Vi har myntat ett nytt uttryck! Vi är desamma som jag, dottern och två av hennes fina vänner. Veckan före sportlovet inträffade det en del saker som behövde ventileras.  Eftersom långa, djupa samtal kräver sitt, insåg vi att en fika skulle sitta fint. Och vad bättre kan detta kallas för än "pratfika"? Till denna "pratfika" serverades kaffe eller varm mjökchoklad och en, för dagen, nybakad kladdkaka med dajmtäcke. Som pricken över kalaset serverades det en klick grädde. Mums! Det som dock toppade det hela, var just samtalet. Vi ventilerade, pyste och vände och vred på allt och ingenting. Vi grät en skvätt, höll varandras händer, lyssnade och pratade och grät lite till. Det var allvarsamma, svåra samtalsämnen men skratten och glädjen var ändå inte långt borta. Jag känner en sådan oerhörd värme och stolthet över att få ta del och få vara en del av allt detta. Det är en ynnest att dessa flickor finns i mitt liv men mest för att de finns för varandra, även när det stormar och onda krafter försöker skapa kaos. Än en gång har de visat att deras vänskap står över allt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar