I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 6 maj 2012

En digital värld!

När jag var barn brukade jag och mina bröder fantisera om hur tekniken skulle se ut i framtiden. År 2000 kändes som en så avlägsen framtid att den tillhörde en sorts rymdepok. Vi trodde att allt skulle vara "spacigt" och vi skulle inte äta vanlig mat utan piller som kom från rör. Alla skulle gå omkring i rymddräkter och science fiction skulle vara vardag. Jag minns också att vi, i vår vildaste fantasi, trodde att man i framtiden skulle kunna spela in tv-program med en bandspelare, som vi gjorde med radioprogrammen till vår kassettbandspelare. Den fantasin blev så småningom videon som fanns i alla hem, så gott som. Tiden har hunnit ikapp och förbi. Idag används knappt ingen video, idag är det dvd och streaming (strömning) som gäller. Idag har vi funktioner på våra kameror som vi inte ens kunde drömma om skulle finnas överhuvudtaget. Ändå vänjer vi oss fort vid teknikens framfart. I går svarta tavlan, i dag whiteboard och ett stenkast bort, smartboard. I mitt fall är den till och med på plats. Smartboarden är ett fantastiskt, pedagogiskt hjälpmedel och skapar otroliga möjligheter för en annan typ av undervisning. Visuellt, delaktighet och lockande! Vi måste möta eleverna utifrån deras erfarenheter och intressen och de är ju teknikens banbrytare. Orädda och nyfikna bryter de teknikens mark och det gäller, som pedagog, att försöka hänga med i svängarna. Otåligt, som ett barn på julafton, väntar jag på att tekniken runtomkring ska fungera. Då kan jag kasta mig in i den digitala världen och skapa en undervisning i klassrummet som mina gamla lärare aldrig ens drömt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar