I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 17 maj 2012

Duktig!

Söndag mitt i veckan är inte bra för den inbyggda klockan. Kroppen är inställd på arbetsdag och vill gå upp klockan 6.00. Istället är det sovmorgon men det vill inte riktigt bli så. När klockan visar på 08.17 ger jag upp. Det går inte att ligga kvar i sängen längre. Rastlös och huvudet fullt av bra idéer jag skulle kunna göra istället, tar jag ett raskt skutt ur sängen och tag i dagen. Nu är min lista med "saker-som-måste-göras" ganska lång och aningens stressande men jag beslutar mig för att ge badrummet en omgång. Ut med alla saker och in med skurgrejer. Det blir nästan en "från-tak-till-golv" rengöring. Jag skurar och putsar, byter gardiner och matta. Slutresultatet är ett häpnadsväckande rendoftande badrum. Belöningen får jag när sonen undrande frågar: "Är det någon som skurat badrummet?" Vilken tur att det syns! Hursomhelst känner jag mig inte riktigt nöjd så när frukosten är intagen tar jag klivet ner i källaren. Väl därnere viker jag en ansenlig hög med tvätt medans mangeln värms upp. Utan fruktan ger jag mig in i det höga berget med handdukar och örngott. Mangeln snurrar och pressar mitt linne till mera anpassningsbart format för mina byråar. När jag ser högarna med manglad tvätt, infinner sig till slut den efterlängtade känslan av tillfredsställelse. Bara halva dagen har gått och jag har åstadkommit två av mina "måsten". Duktiga jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar