I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 13 oktober 2013

Vilken härlig dag!

Klarblå himmel och brittsommarvärme. En sista fika på altanen innan den packas ihop inför den vinter som står stundande. Dags för de sista ljuva plantorna att vändas upp och ner i skottkärran för att färdas mot den hög som i sinom tid ska ge näring åt nya ljuva blommor. Morötterna dras upp oavsett storlek och örterna knyts i buketter för att torkas och bevaras till vinterns grytor och röror. Humlen som än står tappert grön får tyvärr lämna sin spalje och vissa plantor omhändertas till vinterförvaring.  Det lyser rött i bladverken och de sista ljuvliga smultronen smälter på tungan som snö i vårsol. Där står en viol och sprakar lila i det begynnande murriga brungrå och mitt i gräsmattan lyser en maskros som av gull. Intill står den i praktfullt fröstånd och minner om att det finns hopp om nytt liv och nya tider. Omsorgsfullt som ett vackert paket slår vi igen trädgården och inväntar det vita täcke som snart omsluter världen. Likaväl ser vi framåt och inväntar våren när vi får riva av pappret och njuta av det som väntar inuti. Men en sån här dag njuter vi av här och nu och kommer minnas den som "vilken härlig dag!".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar