I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 21 mars 2013

Earth Hour

Så var det dags igen att visa att vi faktiskt bryr oss och är rädda om miljön och vår jord. På lördag ska vi släcka alla lampor i en timme för att visa världens makthavare att vi vill förändra och vara med och påverka till att vi får ett bättre klimat.
Klockan 20.30 uppmanas vi att slå av TV:n och släcka ner. På filmerna från tidigare Earth Hour kan vi se hur London, Paris, New York, Sidney mfl släcker ner och nästan allt blir svart men det är faktiskt häftigt att titta ut genom sitt egna fönster och se hur grannarnas fönster, ett efter ett, blir svarta. Det är i det ögonblicket man önskar att man bor mittemot ett höghus, tex Turning Torso i Malmö.
Hursomhelst blev vi så inspirerade idag, mina elever och jag, att vi bestämde oss för att göra en egen film och försöka påverka fler att släcka sina lampor. Resultatet är inte lysande (hehe) utan rent av undermåligt. Hackigt, dåligt ljud för att inte tala om bilder men vi hade hur kul som helst. Eleverna själva fick bestämma vad de ville säga och jag filmade med en mobil. Det "perfekta" slutet fick vi genom att 16 elever + en fröken trängde in sig på en pytteliten killtoalett, stängde dörren, filmade lampan och sedan blev allt svart. Mitt jobb har sina ljusa stunder och detta var just en sådan stund även om det slutade i mörker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar