I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 9 maj 2020

Om förutsättningar finns och ges!

När det är som mörkast, när molnen är som tyngst och det är svårt att se den minsta strimma ljus då bryter strålar av uppmuntran, värme och omtanke genom det dystra. Fina ord som ger styrka, hopp och kraft att klara av utmaningarna som en ställs inför men också modet att kämpa vidare. Bekräftelsen som så många har brytt  sig om att ge ger mig insikten om att det jag kämpar för gör och har gjort skillnad. Rörd ända in i mitt lärarhjärta av all omtanke, alla tillrop och all uppmuntran blir mina steg lättare, mitt sinne ljusare och hoppet är tillbaka. Som någon väldigt klok och mig kär person sa: "det är inte så svårt att få dig att se ur ett annat perspektiv." Innerligt tack för de orden! Eller hon ljusglimten som vet att sätta mig i arbete med något finurligt datakrångel bara för att få mig på andra tankar. De finns där och är så många som betyder så mycket. Flickorna i korridoren som är som salva på narig hud, kollegor som kämpar tillsammans och står starka när det svajar och håller i och håller ut. Så finns där en godispåse med gott och blandat, sött, salt, surt och då och då lite beskt, eleverna. De som gör jobbet till det mest underbara, roliga, lärorika, utmanande och fullständigt varierande. Inte en dag är den andra lik och varje dag får jag lära nytt, tänka om och hitta möjligheter allt för att de ska få lysa, lyckas och känna sitt värde samt fyllas med kunskaper för livet. I mitt flöde just idag kommer minnen om vad jag fått förmånen att vara del i tillsammans med några av dessa elever. Minnen för livet och där vi fått lysa och lyckas samt sätta Stocksätterskolan på kartan. Ett kvitto på att allting är möjligt om förutsättningar finns och ges. När så mitt arbete bekräftas av föräldrar till dessa elever då vet jag att de fått lyckas och då är jag nöjd och tillfreds med att kampen, striden är värt det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar