I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 11 augusti 2013

Jag har hört...

Jag har hört att nu ska det satsas på skolan. I tidningar, radio och tv, överallt skrivs det och pratas det om att nu - nu är det dags. Vart jag än vänder mig så är där en liten notis, en ledare, en stor artikel eller hela uppslag om att nu är det skolan som ska lyftas. Inte ens på min fb eller i min mailbox kan jag undgå det. Och det är precis som det ska. Det är synnerligen på tiden. Men, ja där är ett stort MEN... Vi märker inte av det i skolan. Inte har vi mer resurser, varken personal eller material. Vad gäller läromedel och utrustning för IKT så ligger vi i bakvattnet och simmar motströms. Ny läroplan har vi fått, en bra och tydlig. Plus! Lärarlegitimation! Helt ok! Även om det tagit tid och varit rörigt med bestämmelserna. Dock ser vi ingen satsning ute i skolorna, klassrummen eller i lönebeskedet. 123:-/elev att köpa läromedel för. Färgen till våra skrivare lyser med sin frånvaro, kopiatorn har sett sina bättre dagar och går snart inte att skrämmas till fler utskrifter. Förbrukningsmaterialet är ett minne blott och material till estetisk verksamhet existerar bara i våra visioner. Ändå klagar jag inte! Jag har världens bästa jobb som jag älskar. Kanske ser jag inget av de utlovade satsningarna på mina skola men jag ser engagerad personal, en pedagogiskt drivande rektor och elever som vill, vågar och kan. Vi satsar allt, hela vägen fullt ut! Så nu väntar vi bara på att få det stöd och de resurser som krävs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar