I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 27 juni 2020

Det första skiffret! (Semesterbok 2)

Tycker du om cliffhangers? Gillar du att läsa om starka kvinnor, vars öden flätas samman på märkliga sätt. Då är detta en bok för dig. Lättläst med en bra grundstory. Tre kvinnors liv korsas i andra världskrigets skugga. De är unga, starka och självständiga på sitt sätt men det är också det enda som de har gemensamt. Det, Stockholm och det faktum att de alla har ett unikt sinne för siffror, logik, skiffer och koder. Såklart finns där män men de har inte huvudrollen. Dessa tre kvinnor blir trots sina olikheter goda kollegor men framförallt vänner. Var och en bär en egen historia och läsaren får följa deras gemensamma liv parallellt med att deras livshistoria berättas. Det är många trådar som det nystas i och när bladen i boken oroväckande minskar förstår en att detta är bara början. Så många ändar och ingen som når fram, ens till nystanet innebär att uppföljaren redan ligger i bokhandeln. Om än inte i pocketform. Läsvärd? Absolut! En dag i solen, en afton i hängmattan, på stranden eller till morgonkaffet när alla andra sover är den perfekt och ska jag läsa uppföljaren, svar ja, så fort den kommit ut i pocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar