I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

onsdag 19 december 2018

Korridormys!

Traditioner behöver inte ha varat länge eller funnits under många år för att kännas som de varit för alltid. Idag startade en ny, härlig tradition som jag hoppas kommer att återkomma under många år framåt. Allt startade med en inbjudan om lite mys i korridoren. Något gott att äta, julklappsbyte och glada skratt. En meny som är svår att misslyckas med. Några fixade förtäringen och var och en köpte ett paket, innehållandes något fräscht och uppiggande för summa summarum 50:-. Det är inte jättemycket pengar men det är det som är utmaningen och det lilla kluriga. Lite prestationsångest fördunklar mina kreativa idéer, det ska ju helst vara något fint, lite kul och passa alla underbara, härliga kollegor i korridoren. Ingen press! Landar i en duschvante i form av en uggla (själv älskar jag ugglor) och en (i mina ögon) fantastisk olja för ett  avkopplande bad. Slår in det i cellofan för känslans skull. Visst går det att tolka fräscht och uppiggande? Så samlas vi och äter fräsch exotisk bricka och sällskapet är definitivt uppiggande, två av två möjliga. Glögg, pepparkaka, jordgubbar och potatissallad samt en väldig massa annat gott. Allt i en salig blandning och i det bästa sällskap en kan tänka sig. En rolig lek förhöjde stämningen innan det var dags för det stora ögonblicket - julklappsutdelning. Varsin nummerlott och val av paket, lite byten men till slut hade alla fått varsitt paket och var nöjda och glada. En härlig stund med varma, generösa människor förgyllde min onsdag i december. Och visst fick jag en fin julklapp men minnet av korridormyset är den finaste gåvan. Tack alla ni helt ljuvliga kvinnor som förgyller och gör vardagen till en guldkant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar