I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 19 april 2015

Gdansk

Östersjöns pärla, Gdansk, en stad med anor och historia och en av mina favoriter. Här, på Westerplatte vid Gdansks hamn, föll det första skottet i Andra världskriget. Under kriget blev också större delen av den gamla staden sönderbombat men mycket är autentiskt återuppbyggt. I augusti varje år är här en marknad, S:t Dominikus Marknad. Det är en jättestor marknad med allt som kan tänkas gå att sälja. En del av marknaden är ett galet stort loppis, med allt. Och då menar jag verkligen allt. Annars finns här massor av hantverk och design av god kvalité, mat och ätbart i långa banor samt vanligt marknadskrams. Vill man se allt ska man nog ha gott om tid, bra skor, ett gott humör och hyfsat med kontanter. Det mesta är dock prisvärt. Staden är fylld av mysiga caféer med bakverk som man drömmer om efteråt och underbart vackra kyrkor och byggnader. Överallt sjuder det av liv och kvällarna är fulla av flanörer och gycklare. Även nyår funkar bra i Gdansk, även om de hysteriska fyrverkerierna ger en besk eftersmak med tanke på just de skott som föll kl 04:45 den 1:a september 1939 på Westerplatte i Gdansks hamn.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar