I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 13 juli 2014

Återseende!

Att se är en gåva som vi seende oftast tar för givet. Var dag slår vi upp våra blå, bruna eller gröna och möter dagens ljus. Vi kan korrigera suddighet med skärpa genom glasögon eller lins. Och när åldern grumlar närseendet tar vi läsglasögon på. Visst är det fantastiskt och något vi borde värdesätta mer. Själv la jag av linser när läsglasögon krävdes för att min syn skulle vara komplett. Med glasögon såg jag utmärkt på långt håll och utan kunde jag läsa minsta stil. I dagarna har jag fått mina nya linser och för mig är det ett kärt återseende. Nu ser jag både på långt håll och nära med bara linsernas hjälp. Vänster lins gör mig läskunnig och höger ger mig fjärrsyn. Nu har jag linser för syns skull och glasögon bara för solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar