I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 4 augusti 2011

Som man sår får man skörda!

Denna sommar har plantering av frö och växter haft en överskådlig plats, både i tid och rum. Några potäter, få rader med dill, persilja, morötter, rädisor, sallad och sockerärt. Ringblommor och sommarblomster har fått kanta planteringslådorna och tomatplantorna tornar bredvid i sina krukor. Ett par frön med slingerkrasse slant ner i en kruka och den alltid återkommande , trogna tagetesen fick också en plats. Trots att arbetsinsatsen har varit minimal och skötseln likaså, så finns det ändå något att skörda. Och det är inte utan stolthet jag plockar mina tomater, kokar min egna potatis och kryddar min mat med persilja och dill direkt från landet. Nästa sommar ska jag nog utöka, med en större arbetsinsats kommer en mer ansenlig skörd kunna bärgas.

Ring blomma ring!
Smaken av egenodlade tomater är som en smak av solen!

Salladsblad - bara att plocka till mackan, maten eller garneringen!

Dillen ger fisken det "dilla" extra!

Färska morötter - vilken form och färg!

Sockerärt och tomat i ljuv harmoni!

Den röda solen i min trädgård!
BTW: Det blev ingen besiktning, den sk nyrenoverade motorn var inte så renoverad som man skulle kunna önska... Men vi kommer igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar