I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 22 augusti 2011

Förstagluttare!

Framför mig sitter tolv stycken förväntansfulla ettor. De tittar storögt och uppmärksammat på "fröken" som om jag vore den mest viktiga personen i världen. Och det är jag ju, ja i alla fall där, just då! Tolv par ögon väntar på att få möta mina och få bekräftat att jag har sett in i just deras ögonpar. De väntar också ivrigt på att få, i deras ögon, dyrbara gåvor, såsom penna och sudd. Längtansfullt frågar någon efter en mattebok. När man går i första klass är just matteboken något av det mest värdefulla man kan tänka sig. En ny, blank, färgglad, orörd mattebok som bara väntar på att en barnahand ska slå upp den och med sin penna noggrant fylla i rätt siffra eller tecken på rätt plats.


Ettorna är så förnöjsamma och det mesta tycker de är spännande och roligt. Ett av mina viktigaste mål är att få det att förbli så. Vi ska tillsammans ge oss ut på en resa där alla mål vi ska nå, ska kännas som något nytt och spännande men där alla ska vara med på tåget. Vi ska också låta resan styra oss hem ibland där allt är tryggt och välbekant. Pass på! Alla passagerare i Första klass, var god stig på tåget för resa mot Årskurs 1!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar