I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 13 augusti 2011

Ett gott skratt!


Visst är det så att ett gott skratt förlänger livet. Det där härliga, bubblande skrattet som sprider sig genom hela kroppen som en tornado. Kroppen fylls till brädden och varenda del vibrerar av dyningarna. Skratten kommer i anfall och de har en förlösande effekt. De smittar också som inget annat och det är kanske enda gången som vi är glada att drabbas av smittan. Att skratta frigör ämnen i kroppen som får oss att se saker på andra, mer positiva sätt. Om inte annat så blir allting lättare om man kan skratta åt det. Min annars så kloka mormor sa alltid: "Efter skratt kommer gråt!" eller "Ni råkar i hökaröva innan kvällen!", vilket betyder samma sak och det uppskattades inte av oss barn. Det förtog lite av glädjen, även om det till viss del var sant. I dag har jag dock skrattat och det både hjärtligt och gott men även lite rått. En del påstår att skadeglädjen är den enda, sanna glädjen men det tycker inte jag. Det är delade skrattet, det smittade och hjärtinnerliga som gör att jag känner mig yngre och mer lättsam till sinnes. Vilket i sin tur betyder att mina bördor blir lättare och jag lever längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar