I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

tisdag 26 juli 2011

Skördealster!




På mitt köksbord stod det tre byttor med nyplockade Svarta Vinbär. Vad gör jag? Saft, gelé, marmelad eller något annat. Kanske något gott till kaffet, något bakat. Mmm, paj med smuldeg, mums! Det får det bli men för att det inte ska bli för kärvt smetar jag ut lite hemmagjort äppelmos i botten på pajformen. På med de svarta bären och smula till sist över den mumsiga pajdegsdegen. Spännande, har aldrig gjort paj på Svarta Vinbär.

Dock finns det massor med bär över. I med allt i en kastrull, på med en massa socker och koka upp. Det kommer så småningom svalna och bli till improviserad sylt. Om nu pajen blir god kan jag ta sylten nästa gång det är dags för paj. Tänk vilka delikatesser vår trädgård (eller någon annans) har att erbjuda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar