I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

onsdag 20 juli 2011

Lantbröd!

Just nu luktar det som i ett bageri hemma i mitt kök. På bänken ligger tre limpor lantbröd och i ugnen väntar tre till. Det ger en sådan härlig känsla av förnöjsamhet, den här doften av hembakt. Ett enkelt sätt att skapa lite hemtrevnad och att dessutom skaffa sig lite pluspoäng. För mig är färskt matbröd förknippat med semester, framförallt på Långasand, Västkusten. Där tog jag en löprunda eller promenad, tidigt på morgonen innan någon annan hade vaknat. På vägen hem gick jag förbi affären och inhandlade nybakade småbröd. Väl tillbaka i stugan bullades det upp med en härlig frukost, som för det mesta intogs på altanen med utsikt över havet. Visst här hemma finns ingen havsutsikt och morgonpromenaderna är det lite si och så med, men färskt bröd som jag bakat själv kan jag ändock skryta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar