I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 11 juli 2011

Det är dags nu kära vänner...

Jag är så lyckligt förunnad över att ha ett arbete som jag älskar. Det är stora ord men det är faktiskt så. Det är med lätta och förväntansfulla steg som jag går till jobbet varje dag. Där möter jag massor med utmaningar som inte är förutsägbara och inspiration från både elever och kollegor. Det är inte utan att jag saknar detta, nu när det är sommarlov. Att skiljas inför sommaren ger alltid blandade känslor. Behovet av att rensa ur sig själv, att slappna av och göra saker som annars inte hinns med är stort och efterlängtat. Men, det finns alltid ett men, saknaden av elever och kollegor finns där som ett skavsår, myggbett eller en liten sten i skon. Den gör sig påmind när man minst anar det och jag förundras varje gång av de starka band som finns.
Inför detta sommarlov stod jag inför en omvälvande separation. Alla som känner mig väl, vet att jag är separationsångesten personifierad. Fyra av mina kollegor, mig närstående på olika sätt, hade bestämt sig för att gå i pension. Alla dessa fyra har på olika sätt påverkat och inspirerat mig, både som människa och lärare. Det är kollegor som jag känner en djup respekt för, för deras kunnande, deras personligheter och för de medmänniskor de är. Det tomrum som de efterlämnar kommer att vara svårt, rent omöjligt att fylla men de spår de lämnat kommer jag att försöka följa.
Följande text satte jag samman till melodin av ”The Rose” och vi kollegor sjöng dessa ord för våra blivande pensionärer:



Till Inger, en klippa trygg att luta sig mot.
Det är dags nu kära vänner
det är dags att ta farväl
Eran tid här är nu över
o vi önskar er allt väl
Ni har lämnat massa minnen
som vi alla delat har



Era fotspår kommer alltid
på vår skola finnas kvar
Till Annika, någon att hålla i när stormen ryter.
Ni stått pall i alla väder
det har varit ur och skur
Mången rektor har er passerat
det har gått i moll och dur
Trots alla vindar som har virvlat
och all förändring som har skett

Ni har stått som starka furor
och er kunskap har ni gett

Till Kristina, en pedagog - omtänksam och godhjärtad.
Det finns mycket fint att säga
när vi inför dagen står
Orden vill ej riktigt räcka
kanske kommer det en tår
Men vi alla här på skolan
o alla barn i alla dar
Vi vill att ni ska veta
att i hjärtat finns ni kvar



Till Christina, en källa av kunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar