I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 18 juli 2011

Jane Austen

Regnet fullkomligt öser ner utanför mitt fönster. Det är ett ihållande, rakt-ner-strilande regn som gör en blöt ända in i själen. Dock är väder inget hinder för mig. Jag varvar gärna läsningen av boken i baden-baden, med läsning av bok i soffan. Eller så kan jag faktiskt variera mig med att titta på en "bra rulle" som grabbarna omkring mig så populärt uttrycker det. Det lutar åt att det blir en eftermiddag i Jane Austens tecken, vare sig det blir bok eller film. Vi har nyss avverkat BBC's version av "Stolthet och fördom" och densamme ligger på nattduksbordet i bokform och väntar på sin läsare. Det är den senaste utgåvan och översättningen. Den är aningen mer lättläst än de tidigare, tycker jag. Kanske lutar det åt film ändå. "Stolthet och fördom" med Keira Knightley eller "Förnuft och känsla", frågan är vilken version i så fall. Nåja regnet får gärna fortsätta falla, mig gör det inget. Det finns alltid något onyttigt jag kan hitta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar