I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 25 juli 2011

Ett ögonblick!

Om "ett ögonblick" faller kronbladen!
"Ett ögonblick!" måste vara ett av de mest missbrukade uttryck som finns. Vad är "ett ögonblick"? Ordagrant borde det betyda att du hinner knappt blinka så är det dags. Vi slänger oss med "ett ögonblick" hur som helst utan att överhuvudtaget reflektera över var det innebär. Jag säger: "kommer om ett ögonblick" och menar om en liten stund. Det står på dataskärmen "uppdaterar inom ett ögonblick" och två timmar senare står den fortfarande kvar i samma läge. Det finns dock tillfällen när det känns befogat att använda uttrycket. När jag sitter vid tv:n eller datorn och tittar på något intressant, någon pockar på min uppmärksamhet, då kan jag sätt upp min hand och snabbt säga: "Sch, om ett ögonblick!". För där just då blir det bara just "ett ögonblick".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar