I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 16 juli 2011

Hallonplockning!

Tog en svängom med gräsklippar'n, det kändes som om det var dags. Konstigt hur trädgården förändras efter en gräsklippning. Det är en så'n tillfredställande känsla att luta sig tillbaka i trädgårdmöblerna och titta ut över en nyklippt gräsmatta som doftar sommar.
 
Plockar en blombukett som ska få pryda altanbordet. Men se där lyser det så rött och grannt i skogen nedanför. Är det? Ja, det är hallon, massor av hallon. På med långa byxor och gummistövlar och tillsammans med maken och dottern plockas de dyrbara bären. Maken plockar också en massa härligt röda smultron. Raskt bestämmer jag mig för att bjuda våra gäster,som kommer i morgon, på HALLONMUMS. Det är en mousse gjord på hallon och vispgrädde. Tänker toppa med färska smultron och lite citronmeliss till prydnad. Det riktigt vattnas i min mun och hoppas att våra gäster kommer att uppskatta smaken av sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar