I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 6 januari 2014

Nu är glada julen slut, slut, slut...

Dags att knyta ihop säcken för denna gång och låta julen tacka för sig. Lite vemodigt är det allt när tomtarna samlas på borden i väntan på silkespapper och kartonger. Svårast är att plocka ner adventsljusstakarna i fönstren och de fina, pyntade med stearinljus på borden. Än är det mörkt och vi behöver så innerligt väl något som lyser upp. Runt, runt och fram och tillbaka för att inte missa en endaste julprydnad. Trots detta är det alltid någon som lyckas undgå mitt hököga. En liten tomtemagnet på kylskåpsdörren eller den lilla blå på badrummet. Kanske den stora som står högst upp på hyllan och blickar ut över hela vardagsrummet. Visst är det härligt att plocka fram julen och pynta till trevnad och mys och visst känns det aningen tomt när den är borta. Ändå vet jag av erfarenhet att det känns fräscht och lite nytt när dammtrasan fått dammat bort det sista julstoftet och det är dags att vänta in våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar