I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 3 december 2011

Den som söker må finna!

Måhända är världen full av tappade sugar men den som söker må finna. Det är lite som att leta efter kantareller, dock, man letar och letar, går och går och när man är på väg att ge upp - då finns de där. Gula, glimmande och ack så eftertraktade!


Precis så är det med den tappade sugen, när man minst anar det, när man nästan gett upp, då finns den där - kommen från ingenstans - sugen, lusten, orken.


Plötsligt känns livet ljusare, lättare och mer lustfyllt. Stegen går av sig självt och man nästan svävar. Förunderligt detta med livets berg- och dalbana. Upp och ner går det med en hejdundrande fart eller ibland är farten inte ens i närheten av snigelns maxhastighet.


Brett, smalt, krokigt och spikrakt omvartannat i ett rasande tempo eller nästintill styrfart. Ibland känns det som att man inte kan påverka, inte styra eller bromsa men det är mitt i detta kaos som den bara finns där och väntar - den tappade sugen som inte längre är tappad utan funnen av den som sökte.

Visst är det ändå gott att leva.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar