I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

onsdag 25 september 2019

På väg - Bokmässan 2019!

Sitter på tåget med destination Göteborg och årets bokmässa. Återigen ska jag göra ett inhopp och vara en del i denna litteraturens och författarnas cirkus. Cirkus som i något positivt då, förstås. Om man känner mig det minsta så förstår man att jag kommer att vara i himlen. Jag fullkomligt älskar böcker. Böcker i alla format. Böcker med vackra förtrollande bilder, pocket, faktalitteratur, uppslagsverk, ja allt. Romaner, tjocka som tegelstenar, som läses som om varje ord är en gåva, varje kapitel är en resa och som vid ankomsten till ändstationen inger känslan av vemod ja, nästan sorg. Barnböckerna som skapar magi mellan den som läser och den som blir läst för. Bilderböckerna med dess rikedom i färgglada bilder som eggar fantasin eller bilder i nedtonade mjuka pastellfärger som väcker längtan och skapar ro. Även som vuxen köper jag barnböcker, jag har dem som prydnad även om jag såklart läser dem för barnbarnet när så önskas. Och visst ska vi vara rädda om böckerna men det ska synas på en barnbok att den varit med om en och annan barnahand. I vårt bibliotek, ja vi kallar vårt allrum för det, lite prentantiöst kanske men det är så vi känner, där har vi hyllrader av böcker och det är som en aldrig sinande källa av förlustelse. Ibland sitter jag bara där och njuter av att titta på böckernas ryggar, funderar på vilken som ska bli min nästa, ska jag bara bläddra, ska jag läsa om ett guldkorn eller ska jag öppna en ny värld som jag aldrig bevistat förut. Hursomhelst kommer nog detta bibliotek få nya inneboende efter dessa dagar, nya resor att ta och nya världar att upptäcka. Om jag redan nu vet vad jag vill inhandla? Å, nej, nu är det impulsivitet som gäller, här och nu. Vad inspirerar, vem rekommenderar och vad kan jag inte motstå? Det sista handlar nästan alltid om barnböckerna, vilka jag dras till som biet till blomman och som ger mig livets sötma precis som honung. Och apropå honung kanhända finns något om Nalle Puh. Klart är att det nog finns ett par favoriter, Katarina Wennstam är en (vilken modig kvinna hon är) och så är jag nyfiken på 1794, efterföljaren av 1793 som jag rekommenderade friskt på förra årets bokmässa utan att ha läst den. Nu har jag läst den och mina rekommendationer är om möjligt än varmare. Undrar vilken bok eller vilka böcker som hamnar i min bokpåse dessa dagar och hur tung min resväska blir när jag vänder kosan hemåt? Spännande, fortsättning följer...

2 kommentarer: