I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

fredag 20 september 2019

En härlig stund!

Ofta slår det mig att det finns så många otroliga kvinnor, inte bara runtom mig utan överallt. Kanske inbillar jag mig men jag tycker att kvinnor har fått större plats eller såklart tar större plats, tar den plats de, vi har rätt till. Det är också möjligt att det är det jag väljer att se, kvinnorna alltså. Kvinnorna som kämpar för en jämlik plats, en självklar plats men ack så ifrågasatt. Där är kvinnorna som modigt står upp och kräver förändring och där är de kvinnor som drabbas och som själva får kämpa för sin förändring och till och med sitt liv. Alla dessa kvinnor är mina hjältar, mina förebilder, mitt hopp och min förtröstan i en värld där de behövs för att göra skillnad. En del kämpar i det tysta och andra står på barrikaderna med röster som ekar världen över. Gemensamt är att de är goda förebilder för våra flickor och unga kvinnor. Men de finns också i vår vardag, i min, och de är viktiga. I salen intill min härbärgerar en helt fantastisk kvinna. Hon är vacker, smart, kreativ och helt enkelt bara underbart härlig. Det här är en kvinna som sprider värme, glädje och kärlek. Som kollega är hon en outsinlig källa av inspiration och ett föredöme i sitt arbete med eleverna. Idag hade vi en härlig stund tillsammans och jag ser fram emot att de blir flera. Du är en sådan ljuvlig kvinna, Edvina och jag är så glad att jag får vara med om dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar