I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 18 september 2011

Vad gör man inte för barna?

Så var det åter tyst och lugnet har belägrat hemmet igen. Gästerna har lämnat kalaset, disken är diskad, torkad och inplockad med hjälp av världens bästa. Ordningen är återställd och nu är det några veckor tills det är dags för nästa kalas. Denna gång firade vi en 21-årsdag, nästa kalas blir för en 14-åring. Precis som nu ska det då också serveras en meny bestående av potatis, köttbullar i gräddsås, grönsaker, saltgurka, smörgåsgurka och lingon. Just detta, utan någon som helst variation, serveras minst tre gånger om året hemma hos oss. Vid dessa tillfällen serveras detta till mellan 15 och 20 personer. Det underliga är att de fortsätter att komma troget tre gånger per år och det kan knappast vara för att överraskas av middagsvalet i alla fall. Nåväl, min förhoppning är att gästerna idag blev mätta, belåtna och nöjda men det är framförallt för sonens skull som mannen skalade ca 100 potatisar och jag rullade köttbullar av 3,5 kg köttfärs. Vad gör man inte för barna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar