I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

onsdag 7 september 2011

Året var 1975!

Detta var året när jag hade de coolaste gabardinbyxor man kan tänka sig. Låg midja och utsvängda ben. De allra snyggaste sydde min mormor, de var svarta, supertajta över låren och rumpan. Nertill var de så vida och långa att de gott och väl täckte min platåträskor. Coolast var man när man hoppade "twist" med platåträskorna på, oj, oj, oj... ABBA var på topp och vi mimade på Karins baksida, jag fick vara Frida och det var seriöst värre med kläder, dansmoves osv. Jag lyssnade på Terry Jacks "Seasons in the sun" och grät, om och om och om igen.
Kär var jag också, mest hela tiden. Det var bara föremålen som växlade. På den tiden bytte man namnhalsband när man "blev ihop" efter någon hade frågat "chans". Kärleken varade inte så länge men det var på dödligt allvar så länge det varade.



På tv var det den häftige deckaren Kojak som gällde och han var utan hår och inte ens snygg. Min musiksmak var så bred och den innehöll allt mellan Bay City Rollers, Smokie och Bachman Turner Overdrive. Listan skulle kunna göras hur lång som helst. Filmerna med stort F var Gökboet och Hajen. Jag var för ung för att se dem på bio men vår lärare läste boken, som filmen Hajen bygger på, högt för oss i skolan. Otroligt spännande!
1975 var jag fortfarande ovetande om vad det innebar att vara tonåring, högstadiet var ett stenkast bort och jag hade ingen aning om vart livet skulle ta vägen med mig. Jag hoppas att jag fortfarande har mycket av livet framför mig som jag inte har en aning om.

Tack Maria för att du gav mig året 1975!


Visst hade ni denna hemma på skiva EP eller singel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar