I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

fredag 9 september 2011

Faller på plats!

Tänk er att ha tema "Målvecka" med små "förstagluttare". Tanken är att man ska få dem att förstå vilka mål de ska nå till och vad det innebär. Det kan kännas som en omöjlig uppgift. Sedan skolstarten har jag funderat, vänt och vridit på detta och tänkt att jag aldrig kommer att kunna möta mina ettor på ett sätt, så att de kan förstå detta med mål. Med bävan har jag sett i almanackan hur denna vecka kommit närmre och närmre. Så i måndags var det dags! Att få dem att berätta vad de vill lära sig var inte svårt. Gladeligen målade mina elever färgglada moln. I dessa präntade vi sedan tillsammans ner lite olika saker som de ville lära sig i första klass. Läsa, skriva, matte var det som var mest populärt. Tänk så inkörda de är redan. Så kom vi till detta med läroplanens mål. Helt plötsligt och improviserat kommer jag på tanken att använda bollsporter som symbolik, just dessa som det görs mål i, förstås. Jag förklarade att när eleverna gick i ettan så skulle de "göra mål" i en massa olika ämnen och det var när de lärt sig de olika sakerna som bollen gick i nätet. För att få detta så konkret som möjligt så målade vi ett stort mål och klippte ut bollar där eleverna ritade och skrev olika ämnen och saker de skulle lära sig. De fick jobba i grupp om två och det var helt fantastiskt hur bra det gick. Ibland är det som om det bara faller på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar