I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

måndag 22 september 2014

Mörker & kyla!

Så blåste det upp och vips var den här - hösten och nästan förbi. Den aviserar sin ankomst med hårda vindar, regn och mörker. Där anas en slinga av snö i luften och vintern knackar på dörren.  Inne lyser lampan varm men de vackra färgerna ute har övergått till en färgskala i grått, brunt och bara trist. Det är svårt att hitta motivation och kanske är vi som blommorna i köksfönstret - desperata i vår jakt efter ljuset. Vi liksom slår knut på oss själva för att hinna få med en gnutta ljus och när grårusket täcker oss är frustrationen ett faktum. Värmeljusen i alla byttor och lyktor får vara surrogat och med en skön pläd, en bra bok och faktiskt en värmande brasa i kaminen, får jag nog vara tacksam för det jag har. Och runt hörnet väntar mer ljus och värme och gemenskap. Var sak har sin tid och nu är det återhämtningstid, både för naturen och mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar