I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 14 september 2014

Rösta!

I morgon är den stora valdagen inne. Den dagen då vi alla måste ta oss ur soffan hur skön den är. Vi har en demokrati att värna om och kämpa för och den är viktigare än om vi har delade åsikter i vissa sakfrågor. Det är ju just demokratin som gör att vi tillåts ha olika åsikter. Nu innebär förstås demokratin inte bara att du och jag har rätt att tycka vad vi vill. Nej vi måste också ta ansvar, ansvar för att det vi tror och kämpar för inte på något sätt gör någon annan illa. Inte heller kan vi gömma oss bakom demokratin och tro att det är okej att vi skiljer på människors värde på grund av etnicitet, religion, kön, sexualiteten. Det är heller inte okej att slinka med tungan och prata om att människor har fel hudfärg, inte vid matbordet ens men definitivt inte av en politiker med en ansvarig position.
I den bästa av världar önskar jag att alla partier kunde enas om att hjälpas åt att göra Sverige bättre för alla, även de som kommer som flyktingar. Ja kanske inte alla partier för det finns ju faktiskt ett parti som vill att vi ska stänga dörren, stänga gränsen och utnyttja demokratin för syften som bryter mot svensk värdegrund. Vi måste rösta i morgon för att vi har rätt att rösta men tänk en extra gång och ta ditt ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar