I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 1 juli 2012

Begränsad tid!

För att tidsbestämma saker som hänt delar vi gärna in dem i "före och efter". Det var innan jag fick... Det var efter att vi fått... Det var när vi bodde... osv osv. Bakåt minns vi i begränsad tid: Det var då när jag jobbade eller studerade... eller något annat tidsbestämt. Framåt ser vi också i perioder: När det här är över... Efter att jag har gjort klart... Så fort jag har...
Mitt jobb är alltid tidsindelat, det är före lov, mellan lov eller helt enkelt under lov. Just nu är det sommarlov, ett välbehövligt sådant. Till en början är det svårt att varva ner, jag har redan börjat tänka framåt: Det här ska jag göra när hösten kommer... Detta trots att den vårtermin som ligger bakom har varit tuff och utmanande. I en framtid kommer den tydligt visa gränsen mellan före och efter samt kommer den för alltid vara den vår då vi tog oss vatten över huvudet. Jag vill inte ha det ogjort, det jag har lärt mig tar jag med mig och jag hoppas att det har satt några fotspår hos någon mer än mig själv. Den tid som i början kändes oöverskådlig är till ända och i en framtid kommer den att vara: Det var då vi jobbade häcken av oss... under en begränsad tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar