I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

onsdag 21 mars 2018

Trollspö!

Vissa dagar och stunder önskar jag att jag kunde trolla. Vifta med ett magiskt trollspö, uttala de förlösande orden: "abrakadabra, hokus filijokus pokus" eller varför inte: "Sesam öppna dig!" Såklart inträffar denna önskan när jag själv inte räcker till. När jag är maktlös eller helt enkelt kommer tillkorta. Mina efterlängtade magiska egenskaper har inget med rikedom, skönhet eller evigt liv att göra utan bara en iver att kunna hjälpa, stötta och förändra till det bättre, genom att i ett trollslag kunna fixa. Nu är det ju inte så, om någon tror det, att jag på allvar sätter min tilltro till magiska trollspön eller filijokus-ramsor. Nej, jag vet alltför väl att det krävs tid, möda, kraft och energi för att förändra, utveckla och förbättra oavsett vad vi pratar om. Vill jag renovera hemma krävs planering, inköp, och förberedelse innan det praktiska arbetet ens kan påbörjas. På jobbet krävs organisation, struktur, kommunikation och samarbete innan vi ens sätter upp de mål vi ska arbeta mot. Och oavsett hemma, på jobbet eller varhelst annars vi vill bryta nya vägar så finns där en faktor som är svårare att påverka än det är att drömma om trolleri och det är tiden. Tiden är där, 24 timmar per dygn, varken mer eller mindre. Vi får inte igen den och vi kan inte se in i den utan bara se tiden an. Inget hokus pokus idag och inget magiskt trollspö men slutsummerat blev det nog en rätt bra dag om än lång och händelserik. I morgon är en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar