I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 13 april 2017

Pragborgen genom min kameralins!

Pragtfull är bara förnamnet på den vackra Pragborgen som ligger på kullen, med utsikt över hela staden. Katedralen är ett byggnadsverk med utsmyckningar som nästan är för mycket. Det är svårt att ta in allt och samtidigt är det de små detaljerna som gör det. Visst slås jag av den kostsamma pråligheten och visst undrar jag om det var det här Gud menade att vi skulle bygga till hans ära. Den smala, enkla vägen känns väldigt långt borta. Nåväl, det är på något sätt ändå svårt att inte känna sig religiös i denna omgivning. Och om ni någonsin ska resa till Prag så missa inte borgen, den är väl värd ett besök.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar