I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

söndag 9 april 2017

Främlingskärlek!

Idag fick jag ett nytt favoritord att lägga till min lista nämligen "främlingskärlek". Ordet främling förknippas med mycket men sällan i sammanhang med kärlek och det känns som om det är läge för en förändring. Läser ordet i dag i ett inlägg på Facebook och fylls av värme över hur vi har en förmåga att vända det onda till något gott. Tusentals främlingar vandrade sida vid sida för att ta sig hem eller bort. Andra främlingar bjöd in främlingar i sina hem och ytterligare stöttade med skjuts, mat, frukt mm. Främlingar blev medmänniskor som visade varandra främlingskärlek. Ett dygn efter det fruktansvärda står främlingar sida vid sida och tar stöd av varandra, lämnar blommor och tänder ljus. Alla med det gemensamma målet att motverka det onda med gott. Runtom i Sverige och stora delar av världen sluts det upp och visst är det fantastiskt när fotbollsspelare i Spanien väljer att spela med sorgband för att visa sitt deltagande. Främlingskärlek är något vi vill se mer av, något att sprida och dela, världen över. Kanske kan vi utrota främlinghatet nu när vi funnit ordet och känslan för motsatsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar