I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 15 mars 2014


Ek - Quercus robur

Jag är stolt över att vara en del av detta träd som står kvar när det blåser.

Namnet robur kommer av latinets robustus (stark, hård) och syftar på trädets kraftiga växt och hårda ved.
Det svenska namnet ek kommer från det fornnordiska ordet –igja – som betyder vördnad.
Den är respektingivande och en symbol för evigheten.
Eken är lugnande, ger värme och månar om ett lyckligt liv.
Eken äger energi, styrka och kraft.
Eken träffas ofta av blixten vilket förr tolkades som att gudarna gav eken dess kraft.
Eken är det farligaste trädet att vistas under när åskan går pga dess rötter som sträcker sig långt ner i grundvattnet och får eken att fungera som en åskledare.
Ekarna betraktades förr som trollträd där älvor och dryader stämde möten på nätterna. Alver och tomtar hade sina bon under trädens rötter.
Eken har läkande och medicinska egenskaper som, baddning av sår och blemmor, gurgelvatten vid tandlossning och tandvärk, dekokter mot tarmvred, diarré och inflammationer.
Färska eklöv kan läggas på sår och påskyndar sårläkning.

Ett gammalt talesätt:
Eken växer i 500 år, lever i 500 år och dör i 500 år.
 
Vi på Eken står för:
kunskap & ansvar,
trygghet &  tillit,
respekt & lika värde
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar