I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 28 november 2013

Jag ska bära dig!

Jobbiga saker händer! De går inte att undvika. Det är som att gå på "tigerjakt". Du kommer till ett träsk, du kan inte gå runt det, du kan inte gå över det, du kan inte gå under det - du måste gå igenom det.  Det betyder ändå inte att det är lätt och det betyder inte att det måste vara svårt. Det är som det är! Raljerande skämt ena stunden och hyperventilerande panikångest den andra. Enklast blir det när livet trycker på och man för en stund glömmer. Min stora ynnest är mitt jobb. Där finns inte plats och tid eller utrymme för grubblerier och oro utan där trycker livet på mer än eländet och vinner den matchen lätt. Det blir också lätt när man möts av två varma, bruna ögon på en av mina tjejer i klassen som lägger huvudet på sned och säger med utsträckta händer: Jag ska bära dig fröken, jag gör det! Och det är precis det hon och de andra barna gör. De bär mig till och med över träsket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar