I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 25 juli 2013

Drivkraft

Om någon mot förmodan skulle ha missat det  så är det äntligen sommar. Inte vanlig svensk sommar utan riktig sommar. Sommar som den man minns från barndomen eller i alla fall tror sig minnas. Soliga dagar med lunch på altanen, kaffe och glass i skuggan, ljumna kvällar och heta nätter. Ja heta såtillvida att tegelhuset isolerar värmen så bra att inte ens fläkten ger svalka. Men! Jag klagar inte! Nu laddas batterierna inför den höst och vinter som komma skall. Njuter av värmen om än att den kan kännas plågsam. Svetten rinner och vattnet flödar iskallt ner genom strupen. Den vätskan som tränger ut från kroppen måste ersättas annars bankar huvudvärken på porten, lika säkert som amen i kyrkan. Att sysselsätta sig med något större projekt som kräver energi är inte att tänka på. Nu är tid inne för hängmatta, baden-baden eller varför inte en fästeparsgunga. Såklart är badstranden, poolen och solstolen väl godkända alternativ och det dåliga samvetet lägger vi undan för ett eller flera ögonblick.

 
Ändock så har jag svårt att vara still, lite småplock här och lite tvätt där. Alltid finns det något som "barna" behöver, trots att de är stora. Frukost, matsäck till jobbet, lunch kl 12, eftermiddagskaffe och så var det matdags igen. Så har dagen gått och det jag fick gjort var samma som igår och troligtvis lika som i morgon, Kanhända blir det lite avbrott med lite pyssel med en husvagn eller något som behöver lagas. Detta är dock sommar och semester för mig. Att gå här hemma och skrota, pyssla om och hjälpa till när det behövs. Och min drivkraft och min belöning är när "barna" säger: "Du är världens bästa!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar