I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

onsdag 11 januari 2012

Rättvisa är inte lika för alla!

Att vara 100%-igt rättvis är inte lätt, näst intill omöjligt skulle jag vilja säga. Dock anser jag att det inte behöver vara lika för alla för att det ska vara rättvist. Rättvisa hör ihop med det vi har behov av, anser jag. När elever i skolan protesterar och säger: "Men åh, det är inte rättvist! Vad fuskigt!", brukar jag kontra med en liknelse. Jag har en smörgås och ett äpple, jag har två elever som är hungriga. En av dem har ätit frukost, en macka och ett glas Oboy. Den andra har bara druckit ett glas juice till frukost. Jag frågar: Vem av barnen ska ha frukten och vem ska ha smörgåsen?" Oftast, nästan alltid, blir svaret att det är självklart att den som inte ätit, behöver en smörgås. Liknelser är bra!
Det här är ett ämne som går att fördjupa sig i, nästan hur djupt som helst men då behöver jag dykardräkt och syre. Skämt åsido! Att vara för rättvis kan innebära att man i slutändan är orättvis. Och att försöka kompensera någon annans orättvisa brukar heller inte ge det resultat som önskas.
Ibland kan man blanda ihop rättvisa med att behandla alla lika men det tycker jag är en annan sak och såklart, är jag för "Fair Trade", rättvisemärkt, som enligt deras hemsida står för följande:
"Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar
förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer
att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor."







Frihet och rättvisa till alla borde vara självklart, men under ansvar är ett bra tillägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar