I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 26 mars 2015

Silvriga knoppar & unga toppblad

Idag var det dags för dragningen i det stora, årliga påsklotteriet på min skola. Varje år kommer en pensionerad kollega och lägger en gammal hederlig lottlista i personalrummet. Och på ett litet vips så är alla raderna ifyllda och lotterna slutsålda. Det är nog inte för vinsternas skull vi köper slut på alla lotter utan för den goda sakens. Hursomhelst var det dragning idag, på 10-rasten. Förväntansfulla samlas vi i personalrummet med en kaffe i handen. Det är inga miljoner i potten, inte ens hundralappar. Ändå är det inte utan än att det ligger en aning spänning i luften och de glada tillropen är många. Som första pris vinner man en fruktkorg och sedan finns det kaffe, blommor och lite annat smått och gott. Två av mina elva lotter ger vinst, en kaffepåse och en påse lösviktste. Det hade troligtvis varit billigare att köpa dem direkt men absolut inte lika roligt. Dessutom fick namnet på teet, "Silvriga knoppar och unga toppblad", min vardag att fyllas med poesi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar