I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 4 december 2014

Stämning!

Ja, inte är det julstämning precis. Det glittrande, förväntansfulla lyser med sin frånvaro. Budskap om frid på jorden, kärlek och värme överröstas av iskalla toner. Toner om skillnader, om vi och om dom, om pengar och vem som ska få sin vilja igenom. Till varje pris. Det är som om den kalla andan sprider sig. Den får fäste som rimfrost på vindrutan även där värme alltid varit det signifikanta. Det är mitt och ditt och det går inte att mötas. Det mäts och granskas och nåde dig om du klampar in på annans mark.  Det stramas åt och kraven skärps och sakta men säkert släcks den glöd som brunnit så länge och så gärna. Kvar blir en tomhet, en trötthet och en uppgivenhet. Ändå finns där en fladdrande låga som vittnar om att i morgon är en annan dag. Kanske vinner värmen över kylan och visst är det så att så länge det finns liv så finns det hopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar