I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 4 augusti 2016

Vidunderligt vackra vyer!

Om du rör vid den gyllene plaketten vid den helige Nepomuk vid Karlsbron så kommer du att återvända till Prag. (Eller om du har någon annan önskning med för den delen.) Men, det ligger nära till hands att önska sig en återresa hit. Dag två innebar mer spårvagn dock åt rätt håll på en gång. Målet var en annan spårvagn men inte vilken som helst. Nej det handlar om den berömda Bergbanan som går rakt upp i himlen, eller i alla fall till Petrins kulle. Jag har aldrig varit i himlen men jag kan ändå gissa att om Gud gillar vyer och rosor, då finns det nog lite av Prag däruppe ovan molnen. Så vidunderligt vackert så en hissnar och tappar andan och då inte bara av svindel och rosendoft. För att nå ytterligare höjder tog vi oss upp de 299 trappstegen i Eiffeltornet, ja inte det "riktiga" Eiffeltornet såklart och ja, jag erkänner, någon åkte hissen upp men gick dock de slingrande 299 ner. Däruppe var vyerna enorma och vi kunde se ut över Prags alla delar. Efter lite lätt lunch, öl för de som uppskattar det, någon öl till (kullens nedgång krävde sitt) så styrdes kosan mot Lennon Wall, ett filmmuseum för "barnen" och så äntligen var det stora ögonblicket inne: GLASSEN. Mm den var god och ja jag äter den gärna igen, redan i morgon faktiskt.  På trötta fötter tog vi oss åter över den vackra Karlsbron, in mot gamla stan och det vackra torget. Vi missade dock det hela klockslaget vid det vackra astronomiska uret men vi kommer tillbaka. Med lite mat i magen tog vi spårvagnen hem efter ytterligare en lång dag i Prag. Idag tog vi alla spårvagnar åt rätt håll och gick bara lite tokigt. I morgon, torsdag, ska vi utmana ödet och ta ett tåg, förhoppningsvis åt rätt håll nämligen till Kutna Hora och den världsberömda skelettkyrkan. Med nyladdad kamera, smörjda fötter och lite frukost i magen är vi åter beredda att ta Prag med storm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar