I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

torsdag 4 augusti 2016

Ben och Knota!

Idag var inte stegen fullt så spänstiga och fjädrande. Gårdagens ca 15000 steg sa sitt och dessutom visade termometern på ca 30 grader. Utan större missöden än att vi gick på en minimal trottoar jämsides med bilar körandes i drygt 100 knyck, lyckades vi ta oss till tågstationen, köpa biljettpriset och hitta rätt tåg - till slut. Såklart satte vi oss i första-klasskupen och där vi fick inte sitta. Aja baja! Nåväl det går att åka tåg sittandes på golvet eller sovandes på golvet under en hängande cykel. (Läs Filip! ) Efter en timmes tågresa , en promenad i solig hetta på knappa kilometern tornade så den mycket underliga och aningen morbida kyrkan upp framför oss. Uppemot 40000 tusen skelett har använts för att skapa en mycket spektakulär plats och ändå finns det något fascinerande över det hela. Kapellet, ja det är inte större än ett litet kapell, tar inte lång tid att gå över men det är ändå värt det och kan rekommenderas. Dock avråder jag från att göra trippen i 30-gradig värme, mest för det otroligt sprängfyllda tåget. Både tur och retur. På plats åt vi också en fantastiskt god lunch. Väl tillbaka i Prag insåg vi alla att vi nog behövde en tidig kväll och lite vila. På hotellet fick det bli lite mys på rummet med lite frukt och gott att dricka till. Ja, någon drack chokladöl vilket visade sig inte vara det godaste ölet i Prag eller någon annanstans heller för den delen. Nu ska jag släcka lampan och sova en välbehövlig (på alla vis) skönhetssömn. Klockan står på ca 07.00 för "barnen" ska på Harry Potter-mysterium och far och jag tar oss upp till Gula marknaden. Ny dag, nyvilade fötter och massor med nya tag i Prag alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar