I ett skede när alla tankar virvlar runt som löv i en höstvind, känner jag ett behov av att låta en del ta form i ord. Vad kan vara bättre än att pränta ner dem på denna blogg, med hjälp av tangenterna. Min vardag, mina innersta tankar, mina ytliga funderingar kan, för en gångs skull, få ett utrymme alldeles för sig själva.

Hur många?

lördag 30 september 2017

Bokmässa och yttrandefrihet

Bokmässa i Göteborg! Jag har alltid drömt att om att åka dit men aldrig kommit mig för. Böcker har varit min dörr och biljett till världen och till kunskap. I år hade det varit extra spännande att vara där och frottera bland böcker och författare då dottern jobbar för Adlibris som är på plats. Så coolt och spännande. Hursomhelst blir det inget besök i år heller och kanske det är lika bra. Den debatt som stormar och har stormat om det som pågår, både utanför och innanför bokmässans väggar, skapar långa skuggor kring evenemanget. Det finns de som vägrar delta på grund av andras deltagande och istället skapar alternativa evenemang. Frågan är vad det gör med vår yttrandefrihet. Men frågan är också vad konsekvensen blir när vi släpper in dem som inte tycker att alla, oavsett kön, religion, etnicitet, sexuell läggning mm, har lika rätt till densamma. Idag marscherar, på Göteborgs gator, män och kvinnor med tillstånd, mot just allas lika rätt. Varhelst jag följt massmedia, sociala media eller samtal senaste veckan så har detta fått otrolig uppmärksamhet. Jag skräms av det utrymme stöveltrampet kräver och får. Tänk om vi bara kunde ignorera dem och låtsas att de inte fanns. Eller som jag hörde radiorösten så klokt reflekterade över igår, i bilen, på väg hem: "om ett träd faller i skogen när ingen hör, hörs det då?" Och kan vi då tänka lika om nynazisternas marsch idag? "Om ingen är där och ser dem marschera, finns de ens då?" Innerst inne vet jag att vi varken kan eller får förneka dess existens men jag vill inte heller ge dem plats. Yttrandefrihet javisst, så länge den inkluderar alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar